UppTech: Salomon S-Lab Sense 2 VS. Salomon Sense Pro

Är i skrivande stund på en härlig semester i Åre och laddar inför min debut på Axa Fjällmaraton på lördag. Det ska bli så roligt och jag ser verkligen fram att få ge mig ut och springa i den här fantastiska miljön. Men som alltid när man ska ge sig ut på längre rundor så blir skovalet av stor vikt. Därför tänkte jag skriva en recension av de två par skor jag sprungit mest med i år och förklara varför jag med största sannolikhet kommer springa med just ett av paren. Båda skorna är tillverkade av Salomon och jag kommer gå igenom deras för- och nackdelar. Men först en kort presentation av skorna och lite fakta om dem.

Salomon S-Lab Sense 2

Sense 2Salomons S-Lab Sense-serien kom till då något väldigt ovanligt hände. Suveräne Kilian Jornet förlorade nämligen Western States 100 (ett prestigefullt 100-miles lopp som ofta brukar vara mycket varmt) år 2010. Inför 2011 återvände han med ett par nya skor och ett nytt vätskesystem. Vätskesystemet använder jag väldigt mycket under sommarhalvåret då det är perfekt att ha med sig en liten flaska på turer under en mil och det heter Salomon S-Lab Sense Hydro Set. Det var revolutionerande i sig men det var skorna som fick ändå större genomslag. Skorna hette Salomon S-Lab Sense och de togs alltså fram för att passa Kilians löpstil och det som utmärker dem deras extremt låga vikt, att man kan springa utan strumpor om man vill och den nya sulan och dess utformning. Salomon använder sig av en mycket bra metod när de tar fram nya produkter. De utgår från vad deras topplöpare vill ha och deras idéer och respons och får på det sättet fram produkter som verkligen är anpassade på bästa möjliga sätt för vad de ska göra. Salomon har något som de kallar Advanced Week några gånger per år då många av deras löpare samlas någonstans på jorden och springer, testar nya skor och produkter och umgås och har det sköj. Här är en film från den senaste veckan som ganska tydligt förklarar hur det går till 🙂

Kilian vann inte helt oväntat Western States 100 år 2011 och S-Lab Sense-serien har bara ökat sen dess och blivit ett signum för Salomons trailsegment. Så det är lite som jag läste på en blogg tidigare i år, Kilian borde förlora oftare så att han pressar fram ännu mer innovationer från Salomon 😉 I våras införskaffade jag ett par Salomon S-Lab Sense 2, alltså uppföljaren till Kilians originalsko. Det har även kommit en tredje version i år, men den är såpass mycket dyrare än vad tvåan var och skillnaderna verkar inte vara enorma så då fick det bli version två när jag hittade dem på rea.

Salomon Sense Pro Salomon Sense Pro

Efter att ha sprungit över hundra mil i mina Salomon Sense Mantra så kände jag att jag behövde en uppföljare samt en sko som passar bra som instegsmodell att rekommendera för medlemmarna i Team Nordic Trail Jönköping och då föll valet på Salomon Sense Pro. Sense Pro beskrivs av Salomon som ”En S-LAB inspirerad sko för träning och tävling med Natural Motion som ger bra känsla för underlaget samtidigt som den är stabil. ”

Vad är då skillnaderna och likheterna mellan skorna rent tekniskt sett (S2 = Sense 2 och SP = Sense Pro) enligt Salomon?

Vikt

S2: 195 gram storlek 42 – SP: 250 gram storlek 42

Hållbarhet (Skala 1-5)

S2: 1 – SP: 3

Sulans tjocklek (Skala 1-5)

S2: 2 – SP: 3

Drop (Skillnad mellan fram- och baksula)

S2: 4 mm (9 mm/13 mm) – SP: 6 mm (10 mm/16 mm)

De stora skillnaderna är alltså vikten, hållbarheten, sulans tjocklek och droppet. Min upplevelse hittills av skorna är att det stämmer bra.

Sense 2 – Mitt intryck

Sense 2 är helt fantastisk lätta och de sitter riktigt tight och skönt på fötterna. Jag har inte sprungit barfota i dem men jag kan tänka mig att det skulle fungera utan problem. Väldigt luftiga och riktigt snygga i min mening. Man känner sig lite extra snabb av att bara ha dem på sig 🙂 Sen är det ett par skor som ställer höga krav på löparen. Sulan är riktigt tunn och det påminner väldigt mycket om att springa med barfotaskor och markkontakten och löpkänslan är den bästa jag upplevt hittills i några skor. Jag är inte helt van med droppet på fyra millimeter utan jag känner av mina hälsenor lite extra om jag sprungit mycket i Sense 2. Den tunna sulan gör också att man känner av stenar och rötter om man trampar igenom lite mer. Sen är skorna som jag nämnt anpassade för att springa med i torr och varm miljö. Är det blött och geggigt och du springer på leriga stigar eller blöta klipphällar så är inte Sense 2 det bästa valet. Men det ska de inte vara heller. Jag skulle inte rekommendera skorna till en nybörjare, man det låga droppet och den tunna sulan ställer som sagt lite krav på dig som löpare men samtidigt får du en helt fantastisk löpupplevelse och perfekt skor för tävlingar på torrt underlag. Jag har sprungit pass på runt ca 2.5 mil som längst och då har jag varit rätt så seg i hälsenorna efteråt så kör jag med dem på Axa så är jag beredd på att det kommer ta en hel del på vader och hälsenor.

Sense 2 - Sula

Sense Pro – Mitt intryck

Sense Pro är lite tyngre än Sense 2 och inte lika tight och med bredare tåbox. Sulan påminner mer om Sense Mantra då den är tjockare och lite mer stum inledningsvis när man springer med dem när skorna är nya. Sulan har dobbar under hela sulan till skillnad från Sense 2 (Se bild på sulan på Sense 2 ovan).
Sense Pro - Sula
 Sense Pro – Sulan (Bild från Salomons hemsida)
Förutom sulan är de största skillnaderna passformen och löpkänslan. Sense Pro har en mycket bredare tåbox och sitter inte lika tight. Detta kan vara skönt då fötterna sväller på längre pass. Skorna sitter ändå väldigt skönt men har inte riktigt samma tighta känsla som Sense 2, vilket kan vara gött beroende på vad man är ute efter på sin löprunda. Sense Pro ger inte samma markkontakt då sulan är tjockare, men är i gengäld snällare mot löparen då droppet är på sex millimeter och de sliter inte lika mycket på hälsena och vader på längre pass. Sen är en liten skillnad att snörsystemet Quick Lace känns mycket mer rejält på Sense Pro, starkare snören som känns mer hållbara, men samtidigt så sitter Sense 2 på lika bra så det är väl snarare en fråga om hållbarhet i slutändan. Sen ska ju skorna hålla olika länge och Sense 2 känns skörare, men jag har inte kommit upp i tillräckligt högt milantal på skorna än för att det ska vara några stora skillnader ännu. Dock har det hänt något med mina Sense Pro. Troligtvis har en liten sten eller något annat kommit in i bak på skon och legat och skavt sönder ett hål i hälkappan under Kolmården Trail Marathon. Jag har åtgärdat det här genom att sätta in lite ludd från en filt i hålet, sen sätta först en liten bit silvertejp över hålet och sen en stor bit silvertejp från sulan upp till toppen av hälkappan.
Jag har provtestat skorna med den här lösningen här uppe i Åre och det har fungerat utan något skav både i våta och torra förhållanden. Överlag känns det som att greppet är aningen bättre på Sense Pro och jag har hunnit provspringa på blöta spänger med skorna och det har fungerat bra. Både Sense 2 och Sense Pro tar in vatten relativt fort när det är blött ute men det rinner ut relativt bra också. Sen är Sense Pro i och med att de bygger på Sense-serien inte gjorde för blöta och geggiga stigar eller våta klipphällar utan då får man nog satsa på Salomon S-Lab Sense Ultra 3 SG som har mer rejäla dobbar under och är gjorde speciellt för bra grepp i leriga och blöta förhållanden. Läs mer om dem här! Sense Pro kan jag rekommendera varmt och då den är en lite snällare skor tror jag den fungerar alldeles utmärkt som första trailsko om du aldrig har sprungit med ett par trailskor förut och den går även alldeles utmärkt att använda om du måste häda ibland och springa på asfalt 🙂 Den ingår trots allt i Salomons CityTrail-segment.
Axa Fjällmaraton – Vilka skor springer jag i?
Så som det kändes i lördags då min fru Marie sprang Axa Fjällmaraton – Halvmara då vädret var torrt och spåren därefter och utifrån hennes intryck från banan känns det just nu som att jag kommer springa i mina Salomon Sense Pro. Den breda tåboxen, tjockare sulan och aningen bättre grepp känns bra att ha med sig upp på fjällen. Sense 2 skulle nog fungera men det känns som de ställer lite krav på mig som löpare som jag inte uppnår riktigt ännu. Dock har det regnat mycket under veckan och det verkar som att det kan komma en hel del innan lördag också. Då krävs nog en Plan B och då lutar det åt att jag snörar på mig mina moddade Icebug Acceleritas3.
Pimpade Acceleritas3
De erbjuder ett bättre grepp i leriga och blöta förhållanden, har bättre vattenskydd och har dessutom det sensationella RB9X-gummit som är fenomenalt på blöt sten. Vilket kan visa sig vara väldigt viktigt när man ska springa utför Ottfjället. Nackdelarna med Acceleritas3 är en tunnare sula än Sense Pro och lägre dropp. Jag har heller inte sprungit längre pass än ca 2.5 mil med mina Acceleritas3, men det känns som att det ska fungera bra. I vilket fall så ska det bli så roligt och fantastisk upplevelse att ge sig ut och springa Axa Fjällmaraton på lördag! Hojta till om du är där och känner igen mig! 🙂
4 thoughts on “UppTech: Salomon S-Lab Sense 2 VS. Salomon Sense Pro

    • Vad roligt Jens! Såg att du skulle köra i Spirit4. Behöver man ståldubb utför Ottfjället eller? Har inte hunnit springa tillräckligt mycket i mina Spirit3 för att våga köra med dem. Får se hur vädret är de närmsta dagarna. Lutar nog faktiskt mest åt Acceleritas för tillfället. Har regnat sjukt mycket de två senaste dygnen.

      Lycka till om vi missar varandra vid startlinjen!

  1. Mycket bra utvärdering av skorna! Mina Sense PRO har gått sönder på exakt samma sätt! Känns mer som ett konstruktionsfel. På mina känns det som det finns något hårt bakom tyget som skavt hål. I övrigt en underbar sko! Hittade även sense ultra 3 för 899kr i helgen och slog till på dom 🙂 skall bli kul att testa dom så fort förkylningen släpper!

Kommentera

