Axa Fjällmaraton Level 2

Ett av mina drömlopp är att springa Axa Fjällmaraton i Åre. 43 km långt och hela 1800 höjdmeter. En riktigt saftig utmaning! Men nu kommer nyheten om att Level 2 är på gång. Ett fjällmaraton med hela 2800 höjdmeter och med premiär 12 juli 2014, Fjällmaraton Bydalsfjällen. Det är samma arrangör som ligger bakom även detta lopp, Vértex Fjällsportklubb. Arrangörerna har i dagarna släppt denna film.

Mer information kommer 10:e juli. Dags att boka nästa års semester? =]

Vad är fell running?

Kortfattat: Fell running är att springa till toppen av en kulle och tillbaka igen.

Jag gillar det konceptet. Försten dit och tillbaka. Här är en alldeles utmärkt film som förklarar grunderna i fell running, den brittiska versionen av traillöpning kan man säga.

Fell running: an introductory guide – video

När junivädret är som i dag, grått, blåsigt och regnet bara öser ner inte helt olikt de sedvanliga brittiska väderförhållandena, då kan man som traillöpare drömma sig bort och tänka på framtida skoinköp. Mitt skoutbud är inte direkt digert då min enda trailsko är mina trotjänare Salomon Sense Mantra. Egentligen behöver jag fler skor för att vara anpassningsbar till olika typer av väder och underlag. Och till det här vädret hade de här skorna passat perfekt.

Salomon S-Lab Fellcross 2

Salomon S-Lab Fellcross 2

 

Perfekt för att plöja fram i lera och annat otyg man kan råka på i blött väder. På brittiska outdoorsidan http://www.castlebergoutdoors.co.uk/ (som jag lånat bilden från) har de även en liten recension av de här skorna.

100 mil! / Grönskeöverdosering

Jag har ännu ingen gps-klocka och använder mig därför av appen RunKeeper för att hålla koll på min träning. I appen kan man sätta upp mål och det gjorde jag förra året. Målet var att från 1/8 2012 till 31/7 2013 springa 100 mil. Det målet klarade jag idag efter ett saftigt backpass i terrängen vid golfbanan!! Klarade av målet med bred marginal dessutom. Här är en bild från toppen av golfbanan.Toppen av golfbanan

Vädret var alldeles förträffligt härligt. Lagom varmt, strålande kvällssol och bäst av allt, inget regn, vilket man annars fått stå ut med lite titt som tätt efter de senaste dagarnas ombytliga juniväder. Men bäst av allt var nästan grönskeöverdoseringen. Det var kanske en månad sen jag sprang den här rundan och vilken skillnad! Grönt i alla dess nyanser och det har växt så att man knappt får plats på vissa stigar som varit breda under vinter/våren/senvåren. Luften var dessutom fylld till bristningsgränsen med blomdofter från lupiner och annat smått och gott och dessutom finns det få saker över huvud taget som slår just sommarkvällsluft. Friskheten och känslan av liv i sommarkvällsluft är svårslagbar. Den liksom vibrerar.

Jag lyckades få med en bild från en av de överväxta stigarna, kantad med lupiner.

GrönskeöverdoseringDagens pass börjar med fler kilometers stigning och sen vänder jag högst upp på golfbanan och så blir det mycket utförslöpning. Mitt i skogen, brant nedförsbacke, omgiven av allt det gröna, flyger jag fram genom buskar, blad och löv och Spotify har shufflat fram den här låten:

Lyssna från ca 2.30 och tänk dig in i scenariot ovan. Känslan av frihet är oerhört påtaglig.

Nu ska jag fundera lite på vad mitt nästa mål ska bli…? 150 mil/år? 160… Eller kanske till och med 175?

Hydrera mera!

Sommaren är här! För mig innebär det flera positiva saker. Som lärare har jag nu långledigt i nästan åtta veckor. Underbart! Tid för att vara med familjen och göra mycket roliga saker. Sen underlättar det även en hel del när det gäller träning. Så för min del kommer den här sommaren bestå av rätt så hård träning inför höstens olika lopp. Närmast på menyn står Mullsjö X-trail Halvmara, vilket blir min första halvmarathontävling. Spännande!

Under sommaren kommer jag att testa att springa lite längre pass nu när man har lite tid över. Planen är att springa ett långpass i veckan och utöka det med ca 5 km varje vecka. Jag har skrivit ut kartor på olika vandringsleder i Jönköping. Spana in sidan med vandringsleder här om du är intresserad. Målet är att springa Johan Bauerleden från IKHP i Huskvarna till Gränna, vilket kommer att bli hela fem mil. Det ska bli ett riktigt äventyr och förhoppningsvis en upplevelse utöver det vanliga.

Något som är viktigt att tänka på under sommaren är att dricka ordentligt, speciellt när man löptränar. Jag har ett vätskebälte och en vätskeryggsäck, men nu har jag även gått och köpt mig ett par Salomon Sense Hydro Glove. Jag har testat dem under två rundor den här veckan. Så här ser de ut på.

Salomon Sense Hydro GloveJag har testat att springa med både en och två handskar och kommit fram till att jag i fortsättningen kommer att springa med bara en handske då  det blir lite svårt att använda händerna när man har båda på. Annars fungerar det väldigt bra att springa med dem och det är väldigt enkelt och smidigt att dricka. Det är 237 ml i varje flaska och de sitter på bra när man springer. Flaskorna passar även utmärkt att använda i fickorna fram på vätskeryggsäcken om man vill ha med sig extra vätska.

Häromdagen sprang jag mitt första långpass på ett par veckor, en lugn runda på ca 1.5 mil längs med Vätterstranden i strålande kvällssol. Passade på att dokumentera lite när jag stretchade och här är resultatet.

Sannabadet by kvällssolHelt ljuvligt!

Avslutar dagens inlägg med en länk till en artikel som är väldigt läsvärd för alla som håller på med löpträning:

The 25 Golden Rules of Running

Håller du med om alla?

Designad för frihet

Tänk dig att du är ute en så där härligt ljum sommarkväll. Solens mysvarma strålar fördjupar skönheten i naturen, luften är frisk och fräsch och du känner doften av sommar som ilar fram i kvällningens svaga bris. Så där magiskt kunde det varit för mig. Jag kunde ha varit ute på en helt fantastisk långrunda i det scenario jag beskrev ovan. Istället är jag förkyld. Igen! 

Så istället för att se naturens skönhet så får jag torra ögon och att känna dofter går knappt med min rinniga näsa och jag hostar så att jag skulle skrämma slag på folk ute i skogen om jag gav mig ut och sprang. Istället får jag drömma om friheten att röra sig i naturen. Instängd i förkylningens bittra fängelse drömmer jag mig bort med den här filmen från Salomon. Förhoppningsvis vaknar jag upp frisk imorgon.

Gött i Götet!

Har under helgen deltagit i mitt andra Salomon Trail Tour-lopp, STT Skatås. Och om jag gjorde en hel del nybörjarmisstag på mitt första lopp, STT Kolmården, så var det tvärtom den här gången. Banprofilen var ordentligt instuderad och taktiken klar. Här är en bild från STT Skatås på banprofilen:

Banprofil STT Skatås 12 kmBanan var riktigt kuperad, ca 200 höjdmeter enligt RunKeeper (Ja, jag är i stort behov av en gps-klocka…). Upplägget var att ta det relativt lugnt fram till andra vätskekontrollen och sen öka tempot till tredje vätskekontrollen, lite lugnt igen, fullt ös till slalombacken och sen fullt ös igen in till mål. Jag hittade ännu en gång en äldre man att följa som hade helt rätt tempo för mig de första kilometerna. Han hade en knallgul t-shirt som det stod Pantern Running Club på och enligt resultatlistan så hette han Kjell Olausson. Bara Pantern Running Club var ett gott omen i sig. Jag låg hack i häl på honom fram till ca 5.5 km. Sen började han tröttna och då sa jag till honom att jag legat bakom honom hela tiden och att jag kan dra nu. Han hängde på mig en bra bit men tappade orken lite.

Banan var fantastiskt rolig! Teknisk, kuperad, varierad och med makalösa vyer. Ena stunden sprang man kuperade djurstigar, sen hoppar man likt en groda från tuva till tuva i en myr till att kuta som skjuten ur en kanon nerför branta, steniga backar eller så drar man sig upp med hjälp av ta tag i träden i en urbrant uppförsbacke. Men nästan bäst av allt var de maffiga utförslöpen. Min taktik var att öka lite efter andra vätskekontrollen och det fungerade suveränt. Fram till tredje vätskekontrollen plockade jag placeringar. Skönt att inte tappa på slutet som jag gjorde i Kolmården. Efter den saftiga stigningen vid tredje vätskekontrollen upp på Getryggen som berget hette fick jag även en mycket positiv uppenbarelse. Jag är en hejare på utförslöpning!

Utför på STT SkatåsUtsikten på Getryggen var hänförande, men ack så kortvarig. I backen ner från Getryggen plockade jag fyra-fem placeringar och ångade sen på mot slalombacken Brudarebacken. Solen gassade och det var mycket folk som hejade på i backen. Sprang på bra och gick sen förbi några uppför backen. Utsikten över Götet var lika magnifik här, men tyvärr hade jag inte riktigt tid att stanna och njuta. Sen bar det av utför igen och där plockade jag fler placeringar vilket kändes kanon. Den närmaste liknelsen med utförslöpningen jag kan göra är att åka slalomskidor i full fart. Det är något som jag älskar att göra och under utförslöpningen var det samma känsla. Full fart, men ändå med kontroll och ändå vet man att gör man något fel kan det gå riktigt illa, precis som i slalomåkning i höga hastigheter.

Jag sprang in på 44:e plats på tiden 1.11.50 och hade då avverkat ca 12.6 km. Totalt var det 199 startande så jag är riktigt nöjd. Hade jag inte varit väldigt hostig i veckan hade jag nog kunnat öppna starkare och då hade jag nog nästan kunnat placera mig strax under topp 30. Mitt mål var att komma bland de 50 bästa och det klarade jag av bra så jag är väldigt nöjd med hela loppet. Min fru var även med och sprang 6 km och även hon tyckte det var kanonroligt så förhoppningsvis kan STT Skatås bli en årlig tradition.

Hela arrangemanget var kanonbra genomfört. Efter loppet fick man god soppa och bröd, vilket var en höjdare. Vädret gick från mulet till strålande solsken strax innan start och folk var glada och trevliga.

Här en bild på mig på väg uppför Getryggstrappan.Full fart i Getryggstrappan!

Nu väntar en period med lite hårdare träning under sommar. Min tanke är att satsa på en hel del långpass samt fartpass. I slutet av sommaren hägrar nästa tävling: Mullsjö X-trail Halvmara